dinsdag 18 oktober 2011

Even voorstellen

Al jaren ben ik gepassioneerd door alles wat met fietsen te maken heeft. Ik ben zelf een actief sporter maar ook passief volg ik alle wedstrijden en gebeurtenissen in het wielerwereldje. Dagelijks fiets ik met mijn Ridley X Ride crosser dan ook op en neer naar het werk. Als tijd en weer het toelaten dan maak ik bovenop de 15 km woonwerk verkeer, gerust nog een bijkomend ommetje van 30 km. om wat extra kilometers in de benen te hebben en zo te onthaasten van alweer een drukke dag op het werk.

Het is hierbij natuurlijk aardig meegenomen dat ik ondertussen via mijn werkgever kan rekenen op 0,20 € fietsvergoeding per afgelegde kilometer (spijtig genoeg niet geldig voor de extra kilometers). Rijk word ik er zeker niet van maar met een jaartje fietsen kan je toch al een mooie race of cross fiets bij elkaar trappen. Daarbij hou ik nog geen rekening met het uitsparen van brandstof en de slijtage aan je wagen.
Bijkomend pluspunt is het vermijden van files en de ongemakken zoals stress en frustraties die komen kijken door met je vierwieler naar het werk te rijden.

Ondanks de vele voordelen blijft fietsen naar het werk onpopulair. Ik werk in een gebouw waar meer dan 300 mensen tewerkgesteld zijn maar in de fietsenstalling staan slechts 10 fietsen, een groot verschil met Nederland waar zowat iedereen met de fiets naar het werk komt. Gelukkig wint de fiets wel meer en meer aan populariteit. Er zijn niet alleen de technologische ontwikkelingen (zoals elektrische fietsen) maar ook steden en gemeenten zetten volop in op de fiets (ik denk maar aan het zeer succesvolle “Velo” project in de Stad Antwerpen).

Naar mijn gevoel zijn het verder ontwikkelen van onze fiets infrastructuur, het introduceren van nieuwe technologieën en het nemen van fiets motiverende maatregelen door de overheid de enige echte oplossingen om op termijn de fileproblematiek aan te pakken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten