maandag 5 december 2011

Het wielerjaaroverzicht 2011 op Sporza, wat vond ik ervan?

Ook gisteren naar het wielerjaaroverzicht 2011 gekeken naar Sporza? Prachtige montage met dito beelden. Als je de hele reportage bekijkt dan hebben de Belgen het verre van slecht gedaan. Buiten de jammerlijke val van Jurgen Van den Broeck in de Tour, het WK dat werkelijk op niets trok en uiteraard het trieste overlijden van Wouter Weylandt was het voor het overige meer dan gewoon genieten.

Als wielerfan kun je natuurlijk onmogelijk voorbij Philippe Gilbert kijken, een waar fenomeen en een klasse sterker dan de concurrentie op het juiste parcours. Vooral de overwinning in Luik-Bastenaken-Luik en de ritoverwinning in de Tour bezorgde me kippenvel. Ik ben zeer benieuwd hoe het Philippe bij zijn nieuwe werkgever BMC zal afgaan. Het team barst van de toppers en ik twijfel of hij wel op zo'n sterke ploegmaats zal kunnen (mogen) rekenen als voorheen bij Omega Pharma - Lotto. Als je zag hoe die jongens hun helemaal te pletter fietsten in bijvoorbeeld de Amstel Gold Race dan is het nog maar afwachten of dat bij BMC ook het geval zal zijn. Maar talent omdat te compenseren heeft Philippe zeker. Gilbert moet gewoon in 2012 de volgende wereldkampioen worden in Valkenburg !

Over het WK 2011 gesproken, was me dat een triestige bedoening. Zelden zo'n onnozele vertoning gezien, geen moment spanning. Een hoop Engelsen die elk gaatje dichtreden en een winnaar die je al van 100 km. voor de meet zag aankomen. Bovendien moet ik heel die Cavendish niet, hij neemt het allemaal te vanzelfsprekend en ik blijf ervan overtuigd dat, wanneer er zich opnieuw een sprintbom aanmeldt en Cavendish 5 keer op rij verliest, hij binnen de kortste keren zal betrapt worden.

Terug naar de Belgen...Ow wat deed het (emotioneel) pijn toen ik Jurgen Van den Broeck tegen de vlakte zag gaan in de Tour. Jurgen stond zo scherp als een mes en was (terecht) zeer ambitieus. Ik zag Jurgen al naar een podium fietsen en tot plots boem ... en voorbij was de Tour. Gelukkig is Jurgen hersteld en zat hij al weer op de fiets tijdens de Vuelta waar hij het trouwens, gezien de omstandigheden verre van slecht deed. Hopelijk kan Jurgen zich weer volledig opladen voor de Tour editie 2012 en lukt het dit jaar wel. De Tour 2011 was voor de rest wat mij betreft eentje om van te smullen, vooral de rit naar de Galibier was indrukwekkend en voor mij het absolute hoogtepunt. Een ontketende Schleck en dan een jagende Cadel Evans, prachtig om te zien.

Nog een ongemeen hoogtepunt van 2011... de Ronde Van Vlaanderen. Wat was dat als wielerfan genieten van elke kilometer. Jammer voor Cancellara, maar zijn dipje zorgde misschien wel voor de mooiste ééndags wedstrijd die ik ooit gezien heb. Nauwelijks te geloven wat in die koers allemaal gebeurde. Als ik eerlijk ben had Sylvain Chavanel hem eigenlijk moeten winnen maar een beetje chauvinisme mag, proficiat aan Nick Nuyens.

En dan kan ik nog makkelijk een blog bericht vol schrijven over de prachtige overwinningen van Johan Vansummeren in Parijs Roubaix of Greg Van Avermaet in Parijs-Tours. Geweldige Belgische overwinningen. Alleen jammer van die ene fatale val die al dat moois in de vergetelheid stelt. Ciao Wouter!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten