dinsdag 29 november 2011

Veldrijden als topsport, hoe lang nog?

Het veldrit seizoen is ondertussen alweer in volle gang. Elke week is er wel een wedstrijd voor de GVA trofee, de wereldbeker, superprestige. De media spelen gretig in op de populariteit van de sport met live beelden met camera's vanuit alle hoeken, voor -en nabeschouwingen en analyses van iedereen die ooit wel eens met een crossfiets gereden heeft. Maar is al die media aandacht mogelijk niet een beetje overdreven en zijn het misschien net diezelfde media die de sport op lange termijn kapot zullen maken?

Ik ben zelf ook een trouwe fan ben en als we niet de deur uit zijn dan gaat gegarandeerd de TV op. Zalig om een zondagmiddag in je zetel te hangen met een Duvel in de hand en cross op TV. Maar toch blijf ik me telkens afvragen hoe de sport op (middel)lange termijn zal overleven. Oké, jeugdreeksen en nieuwelingen barsten van het talent maar het is allemaal toch zo beperkt naar uitstraling, bekendheid en imago. 50 meter over de taal -of langsgrenzen weet geen mens nog wat veldrijden is en zakt het aantal toeschouwers in elkaar als een pudding.

Ik ga ook volledig mee in het verhaal dat veldrijden echte topsport is en de renners een volledig uur tot het uiterste gaan. Maar om eerlijk te zijn, om hoeveel topsporters gaat het dan precies? Sven Nys, Niels Albert, Zdenek Styber en Kevin Pauwels maar dan hebben we het wel zo'n beetje gehad. Neem links of rechts nog een verrassing elke week en je komt tot de conclusie dat je een hele winter eigenlijk maar naar een handvol renners zit te kijken. Voor internationaal talent is het al helemaal huilen met de pet op. Ok, Stybar komt uit Tsjechie maar voor de rest zien we nu en dan eens een Griek met zijn gezicht in het zand ploffen maar veel meer stelt het allemaal niet voor. Onze noorderburen laten ons op dat punt ook in de steek. De Hollanders en veldrijden, dat is me toch ook een triestige bedoening geworden! Het veldrijden smeekt om een 5-tal imposante Hollandse renners type Lars Boom maar ze zijn er nu éénmaal niet.

En dan is het ook nog maar de vraag hoe lang het duurt voor die echte talenten hun crossfiets aan de haak hangen en kiezen voor het geld en de prestige van fietsen op de weg of er, omwille van de leeftijd, noodgedwongen mee moeten stoppen. Dat Sven Nys, dit week-end nog, op zijn 35ste zowat iedereen op een hoopje fietst is geen geruststelling voor de sport. Misschien moet het dan allemaal van Kevin Pauwels komen, talent met hopen maar uitstraling en charisma om de sport naar een hoger internationaal niveau te tillen? No way! Dat Stybar volledig de kaart van de wielrennen op de weg kiest dan lijkt me nog maar een kwestie van enkele maanden. Ik zie hem zelfs dit seizoen nog niet uitdoen. Wat Niels Albert op korte termijn gaat doen daar durf ik voorlopig niet op te gokken maar ook hij zal op termijn resoluut voor de weg kiezen. En dan komt stilaan de leegte in zicht ... ik zie het al gebeuren, op zondagmiddag in mijn zetel met een Duveltje en geen cross op TV, wat zou ik dan gaan doen ....

1 opmerking: