dinsdag 1 november 2011

Verschillen tussen een race -en crossfiets

Op het eerste zicht lijkt er haast geen verschil tussen een racefiets en een crossfiets. Toch zijn er een aantal essentiële verschillen. Zo is er een duidelijk onderscheid in het frame. Er zit namelijk een pak meer ruimte tussen de schuine buis en het voorwiel waardoor de crossfiets een stuk wendbaarder wordt ten opzichte van een racefiets. Dat is uiteraard ook nodig op onverharde wegen en bospaden. Door de langere wielbasis blijft er ook minder snel vuil en modder hangen tussen je wielen en het frame.

Links een crossframe en rechts het frame van een racefiets.
Nog een verschil is de plaats waar de kabels gemonteerd worden. Bij een racefiets is dat onderaan de rechte buis, bij een crossfiets worden ze bovenop de rechte buis gemonteerd. Zo kan de crossfiets makkelijker gedragen worden in wedstrijden.

Bij een crossfiets worden de kabels bovenop de rechte buis gemonteerd
Standaard worden in een crossframe geen gaten geboord om een drinkenbushouder te monteren. Ook dit is gericht op het competetieve aspect van crossfietsen. Crosswedstrijden duren maximum 1 uur en renners drinken niet tijdens deze relatief korte, maar zeer intensieve, inspanning. Ook kan een drinkenbushouder hinderlijk zijn bij het dragen van de fiets. Voor een recreatieve fietser zoals ik is dit uiteraard minder van toepassing. In de schuine buis heb ik gewoon in de fietsgewinkel gevraagd om twee gaten te voorzien.


Er worden standaard geen gaten in een crossframe voorzien voor een drinkenbushouder
De keuze van banden is bepalend voor een crossfiets. Racebanden hebben een glad profiel en zijn optimaal afgestemd om zo weinig mogelijk weerstand te creëeren. Crossbanden hebben sowieso allemaal een profiel. Afhankelijk van het terrein worden de banden hard of zacht opgepompt. Voor het echte pure crosswerk worden de banden slechts opgepompt tot 2,5 - 3,5 ATM. Hierdoor lijkt het alsof je over een tapijt glijdt. Ligt de focus echter op asfalt (zoals ik ook mijn fiets voor woon/werk verkeer gebruik) dan kan je de banden gerust wat harder oppompen.

Banden met profiel op de crossfiets vs. racebanden zonder profiel
Ook de versnellingen zijn duidelijk verschillend. Op mijn racefiets heb ik vooraan een klassiek voorblad 52-39 gemonteerd. Achteraan heb ik geopteerd voor een 12-27. Hiermee heb ik steeds voldoende ruimte om op alle terreinen te kunnen fietsen. Mocht ik een nieuwe racefiets aanschaffen dan zou ik echter opteren voor de populaire compact met vooraan een blad van 50-34. De crossfiets is afgemonteerd met een voorblad van 46-36. Achtereen is een 12-25 gemonteerd. Een 25 achteraan is in regel het grootste tandwiel dat achteraan op een crossfiets wordt gemonteerd. Zijn de hellingen te steil om nog te fietsen dan wordt er meestal gelopen in wedstrijden. Voorlopig heb ik op de relatief vlakke veldtoertochten van de VWB in het Antwerpse absoluut geen behoefte aan de kleinere versnellingen alleen vraag ik mij af of ik, bijvoorbeeld in de Vlaamse Ardennen, genoeg bagage mee heb om steile hellingen te kunnen beklimmen. In dat opzicht wacht me op zondag 6 november een zeer mooie uitdaging...in Kampenhout wordt immers voor de zesde keer een uitdagende MTB-tocht georganiseerd door WTC Relst met in totaal 11 (!) pittige beklimmingen. Ik ben benieuwd of ik de uitdaging aankan...

Versnellingen crossfiets

Versnellingen racefiets

Op mijn crossfiets maak ik gebruik van het SPD (Shimano Pedaling Dynamics) pedaalsysteem. Bij dit systeem zit onderaan de fietsschoen een metalen plaatje dat in het pedaal vastklikt. Zo kan je niet alleen al duwend kracht uitoefenen, maar ook al trekkend, wat uiteraard een stuk efficiënter is. Op de racefiets gebruik ik het "tradtionele" kliksysteem. Bij zulke systemen zit er een blokje op de schoen gemonteerd. Met zulke schoenen is het haast onmogelijk om nog gewoon te stappen. Bij SPD zit het metalen plaatje eigenlijk in de zool zodat het oppervlak gelijk blijft, zo kan je nog gewoon stappen of met de auto rijden bijvoorbeeld, een stuk handiger.

SPD systeem en racefiets pedalen

1 opmerking:

  1. Misschien een domme vraag maar is het mogelijk om de (profiel)banden van een crossfiets te monteren onder een racefiets? Ik ga deze winter naar Rusland fietsen. Ik zal over afvalt fietsen maar er bestaat een grote kans dat we ook over sneeuw fietsen. Ik zou het liefste op een racefiets gaan, maar om voldoende grip te hebben wil ik niet op mijn reguliere banden fietsen. Wat raad je me aan?

    BeantwoordenVerwijderen